Allt om din resa

Information om Coronaviruset

Vi på Golf Plaisir prioriterar alltid våra kunders säkerhet och hälsa i första hand! Vi följer just nu utvecklingen av Corona-viruset och agerar dagligen därefter.

2021-02-02, kl. 11:30

Viktig information

Enligt Utrikesdepartementets information den 9 november så har man förlängs avrådan från icke nödvändiga resor till länder utanför EU/EES/Schengenområdet till och med den 15 april 2021.

Utrikesdepartementet har i tidigare beslut hävt avrådan från icke nödvändiga resor till: Andorra, Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Island, Italien, Kroatien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Monaco, Nederländerna, Polen, Portugal, Rumänien, San Marino, Schweiz, Slovakien, Slovenien, Spanien, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Vatikanstaten och Österrike.

Avrådan från icke nödvändiga resor till Förenade kungariket Storbritannien och Nordirland samt Norge gäller tills vidare.

Läs UD:s pressmeddelande från 26 januari här>>

 

Vad händer om UD går ut med en avrådan till det land eller den region jag ska resa till?

Vi kommer alltid att följa paketreselagen och UD:s rekommendationer. Om UD går ut med en avrådan till ett land eller en region så bokar vi av alla resor till det aktuella landet eller regionen. Om denna avrådan gäller dig och din resa så kommer vi att kontakta dig via telefon, mail eller sms. Vi ber dig därför säkra att kontaktuppgifterna på din bokning stämmer. För resor med avresa efter avrådan gäller av- och ombokningsregler enligt ordinarie resevillkor.

Vad händer om det inte finns en avrådan från svenska UD att resa?

Så länge det inte finns en avrådan från UD till ett specifikt resmål så genomförs alla resor som planerat. Golf Plaisirs ordinarie resevillkor gäller vid avbokning. Vid förändrade förutsättningar kommer vi att informera berörda gäster om detta. Det är viktigt att hålla sig uppdaterad, och mer information hittar du hos UD och Folkhälsomyndigheten.

Vad gäller om man redan befinner sig på ett resmål som UD avråder från?

I det fall där man redan befinner sig på resmålet när UD:s avrådan kommer, har man tyvärr inte rätt att avboka resterande del av resan. Om man ändå väljer att avbryta paketresan i förväg så har man därmed inte rätt till återbetalning av de delar av resan som inte utnyttjas. Golf Plaisir har ett ansvar att se till att resenärerna kommer hem från sina resmål.

Vad händer om jag hamnar i karantän under min semesterresa?

Skulle det uppstå ett läge där ett hotell sätts i karantän är det primärt de lokala myndigheterna som hanterar detta. Vår ortspersonal hjälper till med det som händer på plats och är hela tiden i kontakt med huvudkontoret. Extra kostnader som uppstår står du själv för, t.ex. sjukvård, kost, logi, flygbiljetter eller förlorad arbetsinkomst. Tänk på att spara kvitton för att kunna agera mot ditt försäkringsbolag när du har kommit hem.

Vad gäller för resenärer i så kallad riskgrupp?

Om du inte kan åka, t.ex. på grund av sjukdom, och har ett läkarintyg ska du vända sig till ditt försäkringsbolag. Så länge UD inte avråder från att resa till ett visst område, så gäller ordinarie resevillkor vid en eventuell avbokning.

Vad händer om jag avbokade min resa innan UD’s avrådan kom?

Som resebyrå har vi i och med paketreselagen ett stort ansvar för våra resenärer som vi tar på största allvar och gladeligen följer. För att kunna göra det på ett fungerande och professionellt sätt tillämpas avbokningsvillkor för samtliga resor. Tillika följer vi UD’s rekommendationer gällande avrådan till platser, länder eller liknande. Om man avbokar en resa gör man det rent juridiskt alltid till de villkor som gäller vid den exakta tidpunkten för avbokningen. Denna fakta är vi alla tvingade att följa och förhålla oss till.

Återbetalning av avbokad resa?

I samband med att coronapandemin bröt ut våren 2020 och UD:s avrådan av resor tvingades vi avboka och återbetala tusentals resor. Vi har sedan länge gjort alla återbetalningar till de som inte kunde åka på grund av UD:s avrådan. Vår ekonomiavdelning har fortsatt hög arbetsbelastning bland annat på grund av permitteringar. Det betyder att även nu kan återbetalningar ta längre tid än två veckor. Vi hoppas att ni har förståelse för den rådande situationen och den något längre hanteringstiden.

 

 

 

Länk till Golf Plaisirs resevillkor

Information om Coronaviruset

Kontaktinformation

loading Tack för din förfrågan. Vi återkommer till dig snarast och bekräftar din resebokning Förfrågan misslyckades ett skickas, prova igen senare eller ring oss istället Name, email, phone and mobile is required fields, please check your form.